Tilsynsrapport 2024
Nedenfor finder du tilsynsrapport som webtilgængelig udgave, men du kan også downloade PDF-filen med tilsynsrapporten.
Tilsynsrapport
Dagtilbud: Bakkehuset
Dato: 9. jan. 2024
Erstatter tilsynsrapport af d. 9. feb. 2023
Uanmeldt tilsyn (observation) gennemført d. 6. nov. 2023
Anmeldt tilsyn (dialogmøde) gennemført d. 20. nov. 2023
Dagtilbuddets oplysninger om strukturelle forhold pr. okt. 2023
Andel af uddannet/ikke-uddannet personale:
59 % / 41 %
Personaletimer:
Vuggestue
Pædagogtimer: 59
Pædagogisk assistent, medhjælper, m.fl. timer: 101
Børnehave
Pædagogtimer: 179
Pædagogisk assistent, medhjælper, m.fl. timer: 62
Antal indmeldte børn:
Vuggestue: 16
Børnehave: 42
Tilsynets bemærkninger:
Pr. 1. dec. er andelen af pædagoger over 60 %.
Siden sidst
Der er arbejdet meget konstruktivt med kommunikation og sprog.
Opsamlende vurdering af arbejdet med det pædagogiske grundlag
Det pædagogiske grundlag består af følgende elementer: Barnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring, Børnefælleskaber, Pædagogiske læringsmiljøer, Forældresamarbejde, Børn i udsatte positioner og Sammenhæng til børnehaveklassen.
Elementerne er vurderet på en skala fra 1-5, hvor 1 er i mindre grad og 5 er i meget høj grad.
Dagtilbuddets vurdering: 3,7-4,5
Elementerne ’Børn i udsatte positioner’, ’Pædagogiske læringsmiljøer’ og ’Leg’
vurderes højest.
Tilsynets vurdering fra observationen: 4,0-4,5
Elementerne ’Barnesyn’, ’Dannelse og børneperspektiv’, ’Leg’, ’Læring’, ’Børnefælleskaber’, ’Pædagogiske læringsmiljøer’ og ’Sammenhæng’ vurderes højest.
Dagtilbuddet arbejder i høj grad med at tilrettelægge de pædagogiske læringsmiljøer med afsæt i børnegruppens sammensætning og forskellige forudsætninger for deltagelse. Indretningens fysiske og æstetiske rammer understøtter i høj grad dette arbejde, ligesom organiseringen i mindre grupper bidrager positivt til medarbejdernes mulighed for at være nærværende i samtaler med børnene, med mange turtagninger og en udvekslende tone, som understøtter læring. Der er iværksat en systematik for fælles faglige refleksioner over relationer til og mellem børnene, ligesom der er et stærkt blik for legens betydning, de voksnes rolle i legen og børns deltagelsesmuligheder, også for børn i udsatte positioner.
Dagtilbuddet lykkes i høj grad med at etablere pædagogiske læringsmiljøer, der understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
På baggrund af tilsynsdialogen, er det aftalt, at dagtilbuddet
- følger op på sprogvurderinger
- arbejder videre med analyser og inddragelse af børneperspektivet, drøftelse af elementerne barnesyn og sammenhæng samt observationer omkring mulig udsathed
Kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer
Den opsamlende vurdering giver anledning til: Ingen bekymring
(Ingen bekymring / Bekymring / Alvorlig bekymring)
Opfølgende tiltag
Der er ingen aftaler om opfølgende tiltag.